تحریریه سیس نی نی
0 نظر

مهم ترین علائم اولیه بارداری

مهم ترین علائم اولیه بارداری

علائم واقعي بارداري، قبل از بارداري ظاهر نمي شوند و براي تشخيص قطعي بارداري، بايد عدم وجود چرخه قاعدگي رخ دهد. اما برخي از علائم وجود دارد که شروع دوره تخمک گذاري در خانم ها را نشان مي دهد، که مي تواند بارداري را تاييد کند.

بارداري، زماني اتفاق مي افتد که اسپرم، تخمک را پس از خروج از تخمدان، در دوران تخمک گذاري بارور مي کند. سپس تخمک بارور شده به داخل رحم منتقل مي شود، تا لانه گزيني اتفاق بيفتد. يک بارداري سالم و کامل، به طور متوسط 40 هفته طول مي کشد که در اين مدت، بارداري به سه مرحله تقسيم مي شود. هر مرحله شامل سه ماه است، در سه ماهه اول، يعني هفته 1 تا 12، جنين با شروع ضربان قلب، به سرعت رشد مي کند و مغز، نخاع و اندام هاي مختلف ديگر در اين مرحله آغاز به تشکيل شدن مي کنند. لازم به ذکر است که ميزان سقط جنين در اين مرحله بارداري نسبتاً زياد است. مطالعات نشان مي دهد که تقريباً از هر ده بارداري، يک مورد به سقط جنين ختم مي شود و 85 درصد از اين موارد معمولاً در سه ماهه اول بارداري رخ مي دهد.

سه ماهه دوم بارداري، از هفته بعد يعني هفته 13 آغاز و تا هفته 27 ادامه مي يابد. در اين مرحله جنين شروع به حرکت کردن و لگد زدن در داخل رحم مي کند. احتمالاً سونوگرافي سه بعدي براي تشخيص جنسيت جنين و آگاهي از وجود هرگونه نقص در رشد جنين، در اين دوران انجام مي شود. در مورد سه ماهه سوم و آخرين مرحله از بارداري، که از هفته 28 تا 40 ادامه مي يابد، استخوان هاي جنين تشکيل و چشمان خود را باز و بسته مي کند. در اين مرحله، مادر باردار خستگي، اضافه وزن، درد لگن و تورم در پا را بيشتر احساس مي کند، علاوه بر اين احساس انقباضات کاذب، افزايش مي يابد. البته اين انقباضات لزوماً به معناي نزديک شدن زمان زايمان نيست. 

علائم بارداري، قبل از شروع بارداري

علائم واقعي بارداري، قبل از بارداري ظاهر نمي شوند و براي تشخيص قطعي بارداري، بايد عدم وجود چرخه قاعدگي رخ دهد. اما برخي از علائم وجود دارد که شروع دوره تخمک گذاري در خانم ها را نشان مي دهد، که مي تواند بارداري را تاييد کند. اگر تخمک با موفقيت بارور شود، علائم ديگر در دوره اوليه پس از لقاح ظاهر مي شوند، برخي از اين علائم عبارتند از:

علائم تخمک گذاری:

تخمک گذاري فرايندي است که طي آن تخمک از يکي از تخمدان ها آزاد مي شود. دوره تخمک گذاري معمولاً 10 تا 16 روز قبل از شروع چرخه قاعدگي رخ مي دهد. بنابراين، خانم ها مي توانند در صورت داشتن دوره قاعدگي منظم، زمان تخمک گذاري را تعيين کنند. علاوه بر اين، برخي علائم و شاخص ها وجود دارد که نشان دهنده ورود تاريخ تخمک گذاري است و زمان مناسب براي باردار شدن فرا رسيده است. از جمله اين علائم مي توان به موارد زير اشاره کرد:

  • کمي افزايش دما
  • افزايش ترشحات واژن
  • تورم و درد خفيف در ناحيه شکم
  • افزايش ميل جنسي
  • درد ناگهاني که در وسط چرخه ظاهر مي شود و فقط در يک طرف بدن است
     

علائم بارداري

هنگام بارداري، بدن تغييرات زيادي را تجربه مي کند. اين تغييرات براي آماده شدن، دريافت جنين و حمايت از رشد او در ماه هاي آينده است. برخي علائم نشان دهنده بارداري هستند و اين علائم ممکن است از فردي به فرد ديگر و از بارداري به بارداري ديگر در يک خانم متفاوت باشد. موارد زير به طور کلي، برخي از علائم بارداري هستند:

  • خونريزي سبک: لکه بيني خفيف ممکن است به دليل کاشت تخمک بارور در پوشش رحم هنگام لقاح است که بين 6 تا 12 روز پس از لقاح ظاهر شود.
  • افزايش ترشحات واژن: ممکن است در هفته هاي اول بارداري، ترشحات غليظي از واژن مشاهده شود و اين امر ممکن است در تمام دوران بارداري ادامه پيدا کند. اگر ترشحات با بوي نامطبوع يا احساس سوزش و خارش همراه باشد، بايد به آن توجه کرد، چرا که ممکن است نشانه بيماري يا عفونت باکتريايي يا قارچي باشد.
  • عدم وجود پريود: در صورت پريود منظم، عدم وجود پريود به مدت يک هفته يا بيشتر ممکن است نشان دهنده احتمال بارداري باشد.
  • تورم و درد در سينه ها: تغييرات در سطح هورمون هايي که معمولاً در اوايل بارداري رخ مي دهند، ممکن است در سينه ها به شکل درد، سنگيني، پري، سوزن سوزن شدن احساس شود. اين احساس آزاردهنده پس از چند روز يا هفته هنگامي که بدن با تغييرات هورموني سازگار شود، کاهش پيدا مي کند.
  • تيره شدن آرئول: ناحيه اطراف نوک سينه به رنگ تيره در مي آيد.
  • افزايش ادرار: دفع ادرار بيشتر از ميزان معمول افزايش مي يابد. به دليل افزايش ميزان خون در بدن در دوران بارداري که منجر به افزايش مايعات در کليه مي شود، بايد از مثانه خارج شود. اين موضوع مي تواند با علائمي همچون سوزش هنگام ادرار همراه باشد. ابتدا بايد با پزشک مشورت کنيد تا مطمئن شويد هيچ عفونتي که منجر به افزايش ادرار شده است، وجود ندارد.
  • احساس خستگي: خستگي يکي از علائم شايع در بسياري از بيماري ها و مشکلات سلامتي است. اما خانم هاي باردار، به ويژه در ماه هاي اول بارداري، اغلب احساس خستگي مداوم دارند.
  • حساسيت به برخي بوها: برخي از بوها در ابتداي بارداري ممکن است منجر به حالت تهوع يا حتي استفراغ شود.
  • احساس سرگيجه و غش: تغييرات هورموني ممکن است بر سطح گلوکز و فشار خون در بدن تأثير بگذارد و در نتيجه باعث بروز احساس سرگيجه و غش شود.
  • يبوست: تغيير در سطح هورمون ها همچنين ممکن است در ابتداي بارداري باعث يبوست در برخي از زنان شود.
  • بيزاري يا ميل شديد به غذا: هوس يا بيزاري از غذا ممکن است در مراحل اوليه بارداري شروع شود و در طول بارداري ادامه يابد.
  • نوسانات خلقي: نوسانات خلقي در سه ماهه اول بارداري به دليل تغيير سطح هورمون در بدن شايع است.
  • تنگي نفس: به دليل افزايش نياز بدن به اکسيژن، تنگي نفس يک علامت شايع در اواخر بارداري است.
  • سردرد: برخي از خانم هاي باردار ممکن است در نتيجه تغيير سطح هورمون، دچار سردرد شوند.
  • بيماري صبحگاهي: بيماري صبحگاهي، در هر زمان از روز يا شب رخ مي دهد و معمولا بعد از گذشت يک ماه از بارداري آغاز مي شود. اما گروهي از خانم ها ممکن است آن را زودتر از سايرين تجربه کنند و در عين حال ممکن است گروه ديگر اصلا آن را تجربه نکنند.
     
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید
0 نظر
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.