تحریریه سیس نی نی
1 نظر

تمام اقدامات لازم قبل از بارداری

تمام اقدامات لازم قبل از بارداری

اگر تصمیم به بارداری گرفته اید و می خواهید لذت داشتن یک نوزاد که هدیه ی الهی است را تجربه نمایید

اگر تصمیم به بارداری گرفته اید و می خواهید لذت داشتن یک نوزاد که هدیه ی الهی است را تجربه نمایید، اولاً به شما تبریک گفته و سپس تمام اقدامات لازم قبل از بارداری را که برای داشتن دوران بارداری سالم و بدون خطر هم برای مادر و هم فرزند ضروری هستند را به شما گوش زد خواهیم کرد. این اقدامات شامل موارد زیر می باشد:

داشتن روحیه ای سالم و شاد

داشتن روحیه ای سالم و شاد

داشتن روحیه سالم برای مادر در بارداری بسیار مهم است و این امر با برقراری آرامش در زندگی و محیط خانه به دست می آید. برای این که دارای روحیه ای شاد و سرحال، قبل از بارداری باشید بهتر است شناخت کافی از همسر خود کسب کرده و با او رابطه ی عاطفی محکمی برقرار کنید. این امر در شاد بودن مرد و زن تاثیر بسزایی دارد و در دوران بارداری و بعد از آن نیز موجب می شود تا هم نوزاد و هم والدین از سلامت جسمی و روحی بالایی برخوردار باشند

مشورت با همسر

برای این بارداری راحت و آسوده ای داشته باشید بهتر است قبل از اقدام با همسر خود گفتگو کرده و با هم برای آن و زمان و مسیر آن مشورت کرده و برنامه ریزی نمایید. این مورد مسیر باردار شدن شما را مشخص تر کرده و به داشتن بارداری لذت بخش توام با شادی کمک بزرگی خواهد کرد.

پرهیز از اضطراب و استرس

داشتن اضطراب و استرس بر عملکرد غده ها تاثیر منفی دارد، در این میان داشتن استرس قبل از بارداری باعث اختلال در عملکرد غده ی هیپوتالاموس می شود و با توجه به این که ترشحات این غده مسئول آزادسازی تخمک از تخمدان ها است، می توان گفت که داشتن استرس و اضطراب موجب می شود بارداری به تعویق افتاده و در موارد حادتر احتمال ناباروری را افزایش دهد.


می تواند برایتان مفید باشد: تاثیر استرس بارداری بر تولد کودک


مراجعه به پزشک زنان و زایمان

یکی از اقدامات لازم قبل از بارداری مراجعه به پزشک زنان و زایمان می باشد. با این کار پزشک هم شما و هم همسرتان را معاینه کرده و برای اطمینان از آمادگی شما برای بارداری آزمایشات چکاپ را تجویز می نماید تا در صورت بروز مشکل آن را برطرف نماید. اگر نتیجه ی آزمایشات قابل قبول باشد، پزشک آن را اعلام کرده و در صورتی که مشکل و یا کمبودی وجود داشته باشد، درمان های لازم را اعمال می نماید. برای مراجعه بهتر است از سه ماه قبل از بارداری اقدام کنید.

ارائه سابقه ی پزشکی و یا سابقه ی حاملگی قبلی

چه شما و چه همسرتان در صورتی که سابقه ی بیماری خاصی نظیر سابقه ی فشار خون، دیابت، بیماری های ژنتیکی، ایدز، سابقه ی عمل جراحی، سابقه ی حاملگی قبلی، سقط و ... داشته باشید و یا داروی خاصی مصرف می کنید را باید به پزشک اطلاع دهید و از او برای بارداری مشورت بگیرید. پزشک با انجام یک سری معاینات نتایج را اعلام کرده و مصرف داروها را یا قطع می کند و یا دز و اندازه ی آنها را تنظیم می کند. در ضمن مشکلات دوره ی قاعدگی نیز باید مورد بررسی قرار گیرد.

انجام آزمایشات قبل از بارداری

یک سری آزمایشات که با عنوان آزمایش های قبل بارداری نیز شناخته می شوند را باید حداقل سه ماه قبل از بارداری انجام دهید. این آزمایش ها که از اقدامات ضروری قبل از بارداری به شمار می رود شامل: بررسی کم خونی، تعیین گروه خونی مادر، آزمایشات تیروئیدی، قند خون، پرولاکتین خون، سطح ویتامین د ۳، بررسی عفونت‌های ویروسی، سرخجه، توکسوپلاسموز، سایر بیماری‌های ویروسی، نوع RH و آزمایشات ادرار می باشد که در صورت عادی بودن نتایج اجازه بارداری به فرد داده می شود.

به دست آوردن وزن مناسب قبل از بارداری

در دوران قبل بارداری باید وزن بدنتان را نیز متناسب کنید زیرا هم وزن کم و هم وزن زیاد در بارداری مشکلات عدیده ای را به وجود می آورد. برای مثال افراد با وزن بالا در معرض خطر بیماری دیابت بوده و فشار خون بالا دارند و افراد کم وزن نیز در معرض به دنیا آوردن کودکان کم وزن می باشند که همه ی این ها باید برطرف شده و فرد به وزن طبیعی برسد.

انجام واکسیناسیون و ایمن سازی

از دیگر اقدامات قبل از بارداری بررسی وضعیت ایمنی شما در برابر عفونت های ویروسی است و در صورت نیاز باید واکسینه شوید. در مواردی که به بیماری آبله مرغان مبتلا نشده باشید احتمال دارد که ویروس از طریق بدن شما به جنین منتقل شده و عوارض خطرناکی در پی داشته باشد، به این منظور باید نسبت به آن واکسینه شوید.

سلامت دهان و دندان

سلامت دهان و دندان از بروز مشکلات مهم برای مادر و جنین ضروری است به صورتی که عفونت دهان رابطه ی مستقیمی با سقط جنین و زایمان زودرس دارد.

مصرف ویتامین اسید فولیک

با توجه به نقش موثر اسیدفولیک در تکمیل سیستم عصبی بدن نوزاد، مصرف آن حداقل سه ماه قبل از اقدام به بارداری توصیه می شود. اگر در مصرف آن کوتاهی شود امکان نقص در سیستم عصبی نوزاد افزایش پیدا می کند.

عدم استفاده از الکل و سیگار

عدم استفاده از الکل و سیگار

استفاده از الکل در آقایان و بانوان احتمال ناباروری را افزایش می دهد و سیگار نیز موجب بالا رفتن احتمال سقط جنین می گردد و به همین علت توصیه می شود که قبل از بارداری مصرف آنها ترک شود.

تغذیه ی سالم

اگر خواهان بارداری و عبور موفقیت آمیز از این مسیر هستید باید قبل از آن و حین آن در تغذیه ی خود از تمام گروهای مواد غذایی شامل غلات غنی شده، سبزیجات، میوه جات و پروتئین ها استفاده نمایید. در ضمن باید ید را در حد نرمال در رژیم غذایی خود بگنجانید.


شاید برایتان جالب باشد: 10 نکته برای آمادگی قبل از بارداری


انجام ورزش های سبک

انجام دادن ورزش هایی سبک احتمال باروری را افزایش می دهد و یکی از مواردی است که قبل از بارداری باید انجام گیرد. این ورزش ها علاوه بر افزایش این احتمال در گذراندن دوران بارداری سالم نیز مفید باشد. البته در دوران بارداری ورزش هایی که انجام می دهید باید تحت نظر پزشک باشد

کنار گذاشتن روش های پیشگیری از بارداری

کنار گذاشتن روش های پیشگیری از بارداری

بعد از این که تمام مواردی که در بالا به آنها اشاره شد را رعایت کرده و با موفقیت از تمام آنها عبور کردید حالا نوبت به آن می رسد که جلوگیری از بارداری را قطع کنید.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
ممنون از مطالب آموزندتون عالی بود
دیدگاهتان را بنویسید
1 نظر
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.